Adam Onezorge: JAK WYRÓŻNIĆ SWOJE CV

Rekruterzy przeglądają podczas szukania pracownika na dane stanowisko dziesiątki a bywa, że setki CV. Przy konkretnych oczekiwaniach pracodawcy, co do wykształcenia czy też doświadczenia zawodowego kandydata trudno czymś się wyróżnić wśród tych dziesiątek czy setek złożonych CV. Ale głowa do góry! Jest na to sposób. Możemy uatrakcyjnić formę naszego CV, tak, aby miało ono niepowtarzalny charakter. Nie zawsze dobrym pomysłem będzie nagranie video CV i listu motywacyjnego czy umieszenie go na bilbordzie, co w barany reklamowej zdarza się coraz częściej. Na pewno jednak dobrze zostanie odebrane i zapadnie w pamięć ciekawie opracowane graficznie CV. Uatrakcyjnić graficznie można CV na kilka sposobów (lub wymyślić można a nawet i trzeba własny):

  • W lewym górnym rogu lub obok zdjęcia można wstawić oryginalnie opracowany monogram lub inicjały. Musi on być dość duży żeby zapadł w pamięć osoby prowadzącej rekrutację.
  • W większości CV zdjęcie umieszczane jest w prawym górnym roku. Można je dać także na dole czy też z lewej strony. Można także umieścić je na kolorowym tle.
  • Całe CV można obramować delikatną ramką. Na ekstrawagancką ramkę można sobie pozwolić aplikując np. do agencji reklamowej.
  • Pierwsze litery bloków tematycznych (np. edukacja, doświadczenie zawodowe) można zastąpić oryginalnymi inicjałami.
  • Zamiast białego tła można zastosować inne tło. Wysyłając CV do danej firmy można na CV umieścić jej firmowe kolory. Jeśli barwy firmowe składają się z 2 – 3 kolorów można danym kolorem wyszczególnić poszczególne bloki CV (edukacja, doświadczenie zawodowe itd.) – kolory muszą być delikatne, pastelowe. Uwaga: nie należy na CV umieszczać loga firmy, do której aplikujemy. Jeśli decydujemy się na kolorowe CV, list motywacyjny warto także napisać na kolorowym tle takim samym jak zastosowaliśmy na CV.
  • Pewne elementy CV można wyróżnić kolorowym tłem np. dane osobowe i zdjęcie w poprzek strony, daty przy edukacji, doświadczeniu zawodowym, szkoleniach i kursach wzdłuż strony.
  • Tytuły bloków (edukacja, doświadczenie zawodowe, znajomość jeżyków itd.) można w jakiś sposób wyróżnić.
  • Do CV można wprowadzić element graficzny np. biegnący wzdłuż czy w poprzek przez całą stronę – kilka ciekawych rozwiązań można podpatrzyć wpisując do wyszukiwarki np. „kreatywne CV” czy „oryginalne CV”. Lepiej jednaka nie kopiować pomysłów innych ludzi czy korzystać z wzorów do ściągnięcia
    a wymyślić coś własnego.
  • Jeśli nie mamy sami zdolności plastycznych możemy poprosić o pomoc w zaprojektowaniu CV znajomego plastyka lub, jeśli mamy na to pieniądze, zlecić opracowanie grafiki CV firmie reklamowej.
    Jeśli wysyłamy CV poczta tradycyjną lub dostarczanym go osobiście możemy zastosować inny papier niż typowy do drukarki. Można CV i list motywacyjny wydrukować w drukarni np. na dobrym papierze używanym do drukowania wizytówek czy na wysokogatunkowym papierze czerpanym. Wydrukowane w drukarni CV nie tylko wyróżnia się papierem, ale także jakością zamieszczonego na nim zdjęcia czy też zastosowanej grafiki.
  • Wysyłając pocztą tradycyjną CV czy dostarczając je osobiście warto zamówić w drukarni teczkę - okładkę (bez zamknięcia, wiązań, bocznych zakładek) z imieniem i nazwiskiem oraz danymi teleadresowymi. Można też samemu kupić teczkę – okładkę i zamówić w drukarni napisy na folii samoprzylepnej. Jeśli jesteśmy na etapie poszukiwania pracy warto od razu zamówić kilka – to niewielki wydatek.
  • CV i list motywacyjny można też włożyć do okładki foliowej zgrzewanej z jednego boku dłuższego i jednego krótszego – na takiej okładce także można dać wydrukować czy nakleić napisy – w takim przypadku najlepiej zdecydować się na złoty kolor napisów.
  • Jeśli nie mamy pomysłu jak zrobić okładkę na CV i list motywacyjny a mamy na to pieniądze można zlecić ich wykonanie agencji reklamowej.
  • Pocztą tradycyjną CV i list motywacyjny włożone do okładki najlepiej wysyłać w kopercie bąbelkowej. W normalnej kopercie dokumenty aplikacyjne mogą się pogiąć i nikt nie będzie się zastanawiał czy to wina Poczty.

Na koniec przestroga: graficznie opracowane CV ma przykuć uwagę rekrutera a nie przyprawić go o zawrót głowy. Informacje w CV muszą być czytelne a nie ukryte w labiryncie grafiki. Opracowanie graficzne ma być indywidualne a nie ściągnięte z Internetu.