Na czym polega Search Engine Marketing?

Na czym polega Search Engine Marketing?

Search Engine Marketing w skrócie „SEM” jest obecnie jedną z najpopularniejszych form marketingu internetowego zarówno w kraju, jak i za granicą. W przełożeniu na język polski „SEM” to nic innego jak marketing w wyszukiwarkach internetowych. Najogólniej rzecz ujmując Search Engine Marketing polega na uzyskaniu jak najwyższej lokaty w wynikach wyszukiwania.

Istota Search Engine Marketingu

Jak wspomniano wcześniej u podstaw Search Engine Marketingu leży zdobycie przez portal jak najwyższej pozycji w rankingu stron w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zwielokrotnienie liczby odwiedzin danej witryny, a co za tym idzie zwiększenie liczby potencjalnych klientów.
Heather Lutze definiuje „SEM” jako zbiór zadań mających na celu zwiększenie widoczności oraz ułatwienie znajdowalności marki w sieci. Z kolei jak przekonuje William Holeksa z Digital Agency Internetum w Londynie - mimo iż SEM jest stosunkowo młodym mechanizmem e-marketingu to już zyskał sporą rzeszę swoich zwolenników.

Przeglądarki internetowe

Wyszukiwarki internetowe to programy lub strony internetowe umożliwiające znalezienie w Internecie żądanych informacji na postawie podanych przez użytkownika słów kluczowych.
Niezmiennie od końca XX wieku najczęściej wykorzystywaną przez Polaków wyszukiwarką internetową jest Google. Jak dowodzą badania aż 95% naszych rodaków jest użytkownikami tej witryny. Pozostała część korzysta przede wszystkim z przeglądarek większych portali internetowych, takich jak Wp, Interia czy Onet.

Rola wyszukiwarek internetowych w e-marketingu

Statystyki mówią więc same za siebie. Nic więc dziwnego, że spece od reklamy dostrzegli w przeglądarkach internetowych duży potencjał do efektywnego marketingu.
Internauta poszukując w sieci określonej rzeczy bądź usługi, wpisuje interesującą go frazę w jedną z dostępnym przeglądarek internetowych, w odpowiedzi na to uzyskuje listę stron o wybranej tematyce. Im wyższą pozycję w wyświetlonym rankingu zajmuje oferta firmy, tym prawdopodobieństwo zdobycia przez nią klienta wzrasta, gdyż jak wskazują badania ponad 90% użytkowników sieci przegląda tylko i wyłącznie pierwszą stronę, a wiec zalewie 10 pozycji wygenerowanego rankingu.

Search Engine Marketing w praktyce

Z praktycznego punktu widzenia istnieją dwie podstawowe metody wykorzystywane w Search Engine Marketing. Są to kampanie linków sponsorowanych (reklamy PPC) oraz „SEO”, czyli optymalizacja (pozycjonowanie) stron w Internecie.