Pisankowe inspiracje

Najstarsze pisanki pochodzą sprzed 4 tysięcy lat. Najstarsza polska pisanka pochodzi z X wieku. Słowianie ozdabiali je rysując (dawniej „pisząc") wzory woskiem a następnie gotując w wywarze z łupin cebuli lub kawałków ochry przez co uzyskiwały ceglaną barwę.  Początkowo pisanki służyły do obrzędów magicznych, z czasem, aby wyplenić pogańskie zwyczaje przyjął się zwyczaj święcenia pisanek przed Świętami Wielkanocnymi i spożywania ich podczas świątecznego śniadania. Oprócz pisanek zaczęto robić kraszanki (pisanki barwione na jednolity kolor), drapanki (wydrapywano wzory na kraszankach), oklejanki (jajka oklejano trzciną, sitowiem  i kolorową włóczką) i naklejanki (na jajka naklejano misterne wycinane ozdoby z papieru). Dziś sposobów ozdabiania jest tak wiele, że trudno je nawet nazwać i wymienić. Niezależnie od tego jaką techniką ozdabiane jest jajko czy wydmuszka przyjęła się na ozdobione jajko dawana słowiańska nazwa „pisanka”. Każdy może stworzyć, bazując tylko na własnej wyobraźni i dostępnych materiałach, swoją niepowtarzalną pisankę.

[ czytaj więcej.. ]


Jadalne dekoracje wielkanocne ( i nie tylko) z jajek - część 1

Czerwona pisanka na wielkanocne śniadanie

Produkty: jajko ugotowane na twardo, czerwony barwnik spożywczy lub pól szklanki soku z buraków lub koncentratu na barszcz czerwony, łyżka octu, łyżka majonezu

Wykonanie: jajko ugotowane na twardo wsadzić do szklanki z rozpuszczonym barwnikiem spożywczym lub sokiem z buraków/koncentratem i łyżką octu, po 3 minutach jajko obrócić i zostawić w zalewie na 7 - 10 minut; wyjąc i wysuszyć; majonez włożyć do woreczka, zrobić dziurkę i narysować używając woreczka wzór z majonezu na jajku; pisankę można zrobić w ciemnożółtym kolorze gotując obrane ze skorupki jajko w magii z dodatkiem szczypty szafranu lub w zalewie z herbaty czarnej (na litr wody 2 łyżki czarnej liściastej herbaty, anyż gwiaździsty, szczypta soli), w zielonym kolorze mocząc jajko w soku z szpinaku; jajka można barwić także w barwnikach spożywczych.

Wielkanocna kura z jajka


Produkty: jajko ugotowane na twardo, dwa ziarenka pieprzu, kawałek marchewki, kawałek czerwonej papryki, 3 wykałaczki

Wykonanie: jajko ugotowane na twardo postawić w pionie, jeśli nie chce stać lekko ściąć dół; z papryki wyciąć grzebień kury i skrzydła (skrzydła można wyciąć z żółtej papryki), nabić grzebień i skrzydła na polówki wykałaczek i wbić wykałaczki do jajka, z marchwi wyciąć ostrosłup – dziób i wbić go do jajka, wbić do jajka ziarna pieprzu – oczy.



[ czytaj więcej.. ]


Zabawy plastyczne z dziećmi: Czerwony Kapturek, Królowa Śniegu i inne

Dość duży odsetek odpadów produkowanych rocznie przez gospodarstwo domowe stanowią rolki po papierze toaletowym i rolki po papierowych ręcznikach. Warto je zbierać, by potem wyczarować z nich wraz z dzieckiem różne zwierzaki, ludziki czy pojazdy. Dziecko zbierając rolki czy też inne odpady z gospodarstwa domowego, takie jak na przykład wytłoczki na jajka, korki i nakrętki z butelek nauczy się segregacji śmieci. Trzeba mu opowiedzieć o celach i zasadach segregacji śmieci, a także o tym, co będzie się z dzieckiem robiło z odpadów i co do wykonania na przykład ludzika, będzie potrzebne. Dziecko samo będzie pilnowało, aby potrzebne do zabawy plastycznej przedmioty nie trafiły do ogólnego kosza na śnieci a do pojemnika przeznaczonego na ten rodzaj odpadów. Czerwony Kapturek, Królowa Śniegu, Dobra Wróżka to projekty do wykonania dla dzieci powyżej lat 9, pozostałe projekty przy pomocy rodzica czy starszego rodzeństwa może wykonać dziecko od lat 4.

[ czytaj więcej.. ]


Zróbmy coś dla kota

Podobno ludzie dzielą się na tych, co koty lubią i na tych, co kota polubią. Nie wiem ile prawdy jest w tym powiedzeniu, ale faktem jest, że miłośników kotów przybywa. Sama do nich należę.  Od czasu do czasu kupujemy swoim pupilom w sklepach kocie zabawki i domki z wikliny czy z materiału a nie zawsze podobająca się nam zabawka czy legowisko przypada do gustu kotu, który woli bawić się prostymi przedmiotami znalezionymi gdzieś w kącie domu i chować się w kartonowych pudłach. Zamiast kupować kotu zabawki czy legowiska można je w prosty sposób zrobić samemu. Do przygotowania ich przyda nam się wiedza o tym, co preferuje nasz pupil. Nie ma stuprocentowej pewności czy legowisko lub zabawka przypadnie kotu do gustu, ale warto spróbować. Jak znam kocie obyczaje nasz pupil będzie nam asystował przy ich wykonaniu.

[ czytaj więcej.. ]


Zabawy plastyczne z dziećmi: zwierzęta z rolek po papierze

W każdym domu w ciągu tytonia zużywa się kilka papierów toaletowych i papierowych ręczników. Z rolek po nich można z dziećmi wyczarować zwierzaki. Wykorzystanie w zabawach plastycznych z dziećmi domowych śnieci uczy je zachowań proekologicznych. Warto w trakcie zabawy w tworzenie zwierzaków opowiedzieć też dzieciom o recyklingu i segregacji śmieci. Rolka po papierze toaletowym różni się od rolki po papierowych ręcznikach jedynie długością. Elementy, z których składają się zwierzęta można dziecku, zwłaszcza jak jest małe, przygotować samemu, lepiej jednak zaprosić dziecko do komputera: pokazać mu gotowe zwierzątko i opowiedzieć jak jest zrobione i niech samo przygotuje elementy, to nic że uszy kota mogą być nierówno, okrągła głowa może bardziej przypominać kwadrat niż koło, najważniejsze, że dziecko większość prac wykona samodzielnie. Ewentualnie można dziecku przygotować szablon tych elementów i nich je samo obrysuje i wytnie, czy wytarga. Do klejenia elementów używać kleju roślinnego, najlepiej w sztyfcie - dziecko nie doklei się nam do robionego zwierzaka czy do stołu.

[ czytaj więcej.. ]


Malowane t-shirty dla babci i dziadka

Niedługo Dzień Babci i Dzień Dziadka. Pora pomyśleć o jakimś prezencie dla nich. Jeśli mamy prababcie i pradziadków pamiętajmy, że to także ich święto. Za pomocą farb do malowania na tkaninach możemy zrobić dedykowane t-shirty dla babci i dziadka z okazji ich święta. Malowanie na koszulkach jest bardzo proste i nawet niemowlak może zrobić swój własnoręczny czy własnonóżkowy pierwszy prezent dla babć i dziadków, oczywiście z dużą pomocą mamy czy taty. Napisałam „dedykowane t-shirty”, ponieważ zachęcam do zrobienia zwłaszcza takich t-shirtów, które oddawałby zainteresowania obdarowanego lub symbolizowały wykonane przez nich zawody (o ile obdarowani lubią swój zawód i jeszcze go wykonują). Podarowanie takiego dedykowanego, własnoręcznie wykonanego t-shirta świadczy nie tylko o tym, jak bliscy są dla nasi dziadkowie i pradziadkowie, co pokazujemy im znajdując czas na własnoręczne wykonanie prezentu, ale świadczy także o tym, że interesujemy się ich życiem i wiemy, co dla nich jest ważne i co jest im bliskie. Taki prezent może powiedzieć więcej niż słowa. t-shirty możemy wykonać dla naszych babć i dziadków sami, możemy też zaproponować naszym dziedzicom, by wykonały je dla swoich babć, prababć, dziadków i pradziadków i pomóc im technicznie w ich realizacji. Ale tylko technicznie (miejsce pracy, przygotowanie koszulki, farb, szablonów, przeprasowanie farby) pomysł na koszulkę i jej namalowanie pozastawiamy dziecku. Możemy być pewni, że każda babcia i dziadek chętnie włożą taką koszulkę niezależnie od jej walorów artystycznych i będą się chwalili, że wykonała ją dla nich wnuczka, czy wnuk. Jeśli mamy kilka pociech, jeden t-shirt mogą przygotować wspólnie ustalając wcześniej, co ma być na koszulce i jaki element, kto wykonuje. W sklepach dostępna jest szeroka oferta farb do tkanin naturalnych i syntetycznych w bogatej gamie kolorystycznej. Dostępne są także farby metaliczne, perłowe, puchnące (dają efekt wypukłości) oraz luminescencyjne (świecą w nocy). Farby można ze sobą mieszać, oprócz farb metalicznych, perłowych, puchnących i luminescencyjnych, które mogą stracić swoje charakterystyczne właściwości. Farby dostępne są w słoiczkach oraz w buteleczkach aplikaturach (nie wymagają użycia pędzla, maluje się aplikatorem).

[ czytaj więcej.. ]


Walentynkowe kartki ze zwierzętami

Do klasycznych motywów pojawiających się na walentynkowych kartkach należą zwierzęta a zwłaszcza misie, kotki i papużki nierozłączki, Odręczne narysowanie misia czy wycięcie kota z papieru wymaga trochę wprawy i to często zniechęca nas do wykonywania kartek ze zwierzętami. A szkoda, bo kartki ze zwierzętami są wyjątkowo lubiane prawie przez wszystkich, niezależnie od wieku i płci. Korzystając z zamieszczonych szablonów, każdy może sam bez problemów wykonać walentynkowe kartki ze zwierzętami. Zaproponowane kartki mogą być także wykorzystane z innych okazji niż walentynki, wystarczy zrobić inne napisy czy też w przypadku chęci podarowania kartki mniej bliskiej osobie nie naklejać/malować serc na kartkach. Bazując na jednym szablonie zwierzątka można zrobić kartki w kilku wersjach wg zmieszonych do każdego szablonu opisów lub wymyślić własną kartkę. Szablon kotka i misia można wykorzystać do zrobienia zawieszki lub breloczka z filcu w arkuszach.

[ czytaj więcej.. ]


Torebki i pudełka na walentynkowe prezenty

Z reguły walentynkowe prezenty są symboliczne: serce na piku, lizak w kształcie serca pluszowa maskotka z sercem w łapkach. Niekiedy jednak mamy ochotę podarować coś innego i może nam się przydać specjalnie wykonana na tę okazję torebka czy pudełko. Dwa zaproponowane pudelka mogą same stanowić walentynkowy prezent. Opakowania mogą także przydać się na zapakowanie prezentu dla najbliższych osób z takich okazji jak Dzień Matki, Dzień Ojca, imieniny, urodziny.

[ czytaj więcej.. ]


Walentynkowe prezenty - część II

W Walentynki wręcza się symboliczny prezent. Zazwyczaj są to czekoladki i lizaki w kształcie serc, pojedynczy kwiatek, małe maskotki – zwierzątka z sercem w łapkach, przytulające się zwierzątka, różnego rodzaju ozdoby w kształcie serc, kubki ozdobione romantycznymi motywami, poduszki w kształcie serca, bibeloty ozdobione sercami. Walentynkowy upominek można też zrobić własnoręcznie. Poniżej kilka pomysłów na walentynkowe prezenty, które można podarować również bardzo bliskiej osobie z innych okazji takich jak np. Dzień Matki, Dzień Ojca, imieniny, urodziny, Mikołaj, Gwiazdka.

[ czytaj więcej.. ]


Zabawy plastyczne z dziećmi: miejsce pracy, materiały i narzędzia

Dzieci potrafią rysować zanim nauczą się pisać. Ekspresja artystyczna jest jednocześnie naturalną potrzebą dziecka i koniecznością zapewniającą mu pełny rozwój. Celem zabaw artystycznych z dziećmi jest pobudzanie ich aktywności artystycznej i rozwijanie zdolności manualnych.. Aktywność artystyczna jest zarówno przejawem twórczości jak i sposobem na rozbudzanie i wzmacnianie postaw i uzdolnień twórczych. Dziecko wypowiada się artystycznie w sposób charakterystyczny dla jego poziomu rozwojowego, uczy się niezależności myślenia i wyrażania swoich emocji i uczuć środkami, jakimi dysponuje. Ekspresja artystyczna będąc ważnym doświadczeniem osobistym przyczynia się do rozwoju indywidualności. Każde zburzenie sferze emocji i ich ekspresji wiąże się z barakiem wiary we własne siły i niską samooceną. Odpowiednia stymulacja ekspresji twórczej dzieci może służyć jako środek zapobiegawczy takim zaburzeniom. Nie ważna jest ocena dzieła, czyli rezultatu procesu twórczego a sam proces twórczy, związane z nim doznania i doświadczenia. Jeśli twórca dostrzeże w swoim dziele jakąś wartość nie koniecznie musi ją dostrzec odbiorca jego dzieła. Nawet małe dziecko gryzmolące kredką przedziwne kształty jest bardzo zadowolone z własnego aktu twórczości. Akceptacja przez najbliższe otocznie tej twórczości sprawia, że dziecko nabiera wiary we własne siły, co sprzyja w kolejnych latach dojrzewania dziecka bardziej zaawansowanej twórczości artystycznej. Nie tylko małe dzieci potrzebują uznania dla walnych działań twórczych. Potrzebę tę odczuwają również dzieci starsze i dorośli. Przez pryzmat sztuki człowiek uczy się spostrzegania, doznawania, odczuwania rzeczywistości, a także pojmowania istoty i celu życia ludzkiego. Dzięki sztuce, uprawianej i przeżywanej, następuje pełniejsze formowanie osobowości. Sztuka pozwala na zobaczenie świata w sposób inny niż potoczny. Pojecie ekspresji twórczej implikuje swobodę działania - twórca w tym, co robi jest wolny. Surowy autorytet czy też konieczność podporządkowania się innym tłumi ekspresję twórczą, dlatego też konieczne jest uznanie przez najbliższe otoczenie dziecka poznawczej odmienności dziecka, zgodnej z jego etapem rozwoju.

[ czytaj więcej.. ]


strona :  1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27 |  28 |  29 |  30 |