Obserwuję ostatnio niepotrzebne zamieszanie i dyskusję przy
wprowadzaniu Ustawy dotyczącej Sieci Szpitali, która pokrywa się
z mapą potrzeb. Niestety trzeba powiedzieć jasno i otwarcie. Ta
reforma ukróci biznes na zdrowiu, tym którzy sobie to od lat
poukładali, nie patrząc na dobro pacjenta. Dziwi mnie fakt, że
bardzo ochoczo wypowiadają się na temat reformy, Ci którzy nie
znają założeń i się na tym nie znają. Jeżeli chodzi o
dalszą procedurę tworzenia Sieci Szpitali w związku z wejściem
Ustawy, to pierwsze wykazy zakwalifikowanych do sieci w każdym
województwie będą ogłoszone nie później niż 27.06.2017r.
Do 26. Września zostaną one uzupełnione o podmioty lecznicze,
które powstaną w wyniku łączenia podmiotów leczniczych.
Wykazy będą obowiązywały od 1.10.2017r. Przez kolejne cztery
lata. Ustawa wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia
Autor PAP/Rynek Zdrowia.
Histeria oraz prowadzona dyskusja przez totalną opozycję ma
wprowadzić atmosferę niepewności i lęk o zdrowie własne oraz
naszych bliskich. Tymczasem dane dotyczące dotacji na zdrowie z
Ministerstwa Zdrowia przeczą panice i sztucznie wywoływanemu
zamieszaniu. Chcę dodać, że moje zaangażowanie w prowadzone
prace w komisji zdrowia mają na celu weryfikację w całym
regionie i w Polsce wszystkich jednostek medycznych, które są
niezbędne i uzasadnione do wpisania w Sieć Szpitali. Naprawdę
prowadzona dezinformacja przez osoby, które niestety nie mają
pojęcia o wprowadzanej reformie zdrowotnej, będą musiały to w
najbliższej przyszłości zdementować. Podziwiam doświadczonych
polityków, którzy zajmują się kompetencjami, do których nie
zostali wybrani, ośmieszając ty samym swoją funkcję, którą
powinni sprawować dla dobra ludzi. Taka postawa, tylko może
utwierdzać w przekonaniu, że dwukadencyjność w samorządzie
jest niezbędna, bo tkwienie w "dożywotnim" zarządzaniu
samorządem powoduje przyzwyczajenie do funkcji i to rodzi
patologię. Czasami poziom dyskusji urzędników mnie dziwi. Kończąc
życzę wszystkim zdrowia i życzliwości, której ostatnio w
przestrzeni politycznej, tej lokalnej też brakuje. Ja ze swej
strony polecam szerokorozumiany dialog dla dobra nas wszystkich.
Wokół Ustawy dotyczącej Sieci Szpitali
27 marca 2017, 23:19Uczniowie tarnogórskiego Mechanika z wizytą w Sejmie
22 marca 2017, 22:08Mechanik z TG odwiedził mnie dzisiaj w Sejmie. Dziękuję za miłe spotkanie. Mamy wspaniałą młodzież.
Otwarcie Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach
21 marca 2017, 00:01Tak było na otwarciu średnicówki w Gliwicach.
Budowano ją 30 lat - 30 km, 1 km na jeden rok.Normalnie rekord
do wpisu do księgi guinessa. Lepiej późno niż później.
Pozdrawiam mojego kolegę Posła RP Jerzego Polaczka, który niewątpliwie
jest jednym z głównych ojców tej inwestycji. Niestety
organizatorzy uważają inaczej.
Spotkanie z Panią Prezes ze Szpitala Pulmonologicznego
14 marca 2017, 22:16Spotkałam się z Panią Prezes ze Szpitala Pulmonologicznego w TG. Jestem zadowolona z wizji współpracy w ramach sieci szpitali dla dobra pacjentów. Zawsze warto być blisko tych, co do których podejmowane są decyzje w Warszawie. Pewne tematy warto omawiać w ciszy, aby nie szkodzić zbytnim rozgłosem. Zawsze popieram merytorykę, a nie pieniactwo.
Ustawa metropolitarna - sukces dla Śląska
10 marca 2017, 00:46Debata dotycząca wprowadzenia rozwiązań dla obszarów o
charakterze metropolitalnym w Polsce toczy się od dwóch dekad
– na obszarach mających zostać metropoliami procesy
demograficzne, społeczne i gospodarcze poszły tak daleko, że
wymagają innych instytucjonalnych i prawnych rozwiązań.
Projekt ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim
stanowi odpowiedź na potrzebę utworzenia związku
metropolitalnego na obszarze Górnego Śląska, będzie miał
zagwarantowane w ustawie kompetencje właściwe dla obszaru o
takim charakterze. Rozwiewa wątpliwości co do zadań w zakresie
publicznego transportu zbiorowego.
W ocenie projektodawców, ze względu na konieczność
zapewnienia zrównoważonego rozwoju pozostałych, mniejszych
obszarów funkcjonalnych, jest pożądanym stworzenie narzędzi
uzupełniających w tym zakresie ustawę metropolitalną.
W związku z rezygnacją z delimitacji, Rada Ministrów będzie
tworzyła związek i ustalała jego granice. Nowa, proponowana
definicja brzmi:
związek metropolitalny jest zrzeszeniem gmin województwa śląskiego,
charakteryzujących się istnieniem silnych powiązań
funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, położonych
na obszarze spójnym pod względem przestrzennym, który
zamieszkuje co najmniej 2 000 000 mieszkańców;
Rozporządzenie ustalać będzie nazwę oraz siedzibę władz związku
- będą mogły do niego przystępować kolejne gminy z terenu
województwa śląskiego, jednak bez możliwości wystąpienia.
Rozporządzenie w sprawie utworzenia związku metropolitalnego i
ustalenia jego granic wydawane będzie na wniosek ministra właściwego
do spraw administracji publicznej.
Wniosek ministra sporządzany będzie na podstawie wniosku rady
miasta Katowic - miasto Katowice jest jedyną gminą wymienioną
wprost przez ustawę, która będzie wchodzić w skład związku
metropolitalnego.
Propozycja: ustawa, a nie rozporządzenie, będzie regulowała
procedurę składania wniosku oraz wymagane dokumenty.
Rada miasta Katowice będzie składać wniosek do ministra właściwego
do spraw administracji publicznej, za pośrednictwem wojewody śląskiego.
Wojewoda, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania
wniosku, przekaże go wraz ze swoją opinią, ministrowi właściwemu
do spraw administracji publicznej.
W projekcie również szczegółowo uregulowano tryb zmiany
granic związku metropolitalnego.
Rady Ministrów będzie brała ona pod uwagę istniejące formy
współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy zawiera wymóg przeprowadzania konsultacji z
mieszkańcami w przypadku podejmowania przez gminy uchwał
opiniujących utworzenie związku metropolitalnego oraz ustalenie
jego granic.
Pełnomocnikiem do spraw utworzenia związku będzie prezydent
Katowic.
Przepisy obowiązującej ustawy zakładają przeniesienie zadań
gminnych i powiatowych w zakresie publicznego transportu
zbiorowego na związek metropolitalny.
· W obszarze publicznego transportu zbiorowego głównym
ustawowym zadaniem związku będzie:
- planowanie, koordynacja, integracja oraz rozwój publicznego
transportu zbiorowego,
- metropolitalne przewozy pasażerskie
· związek nie pozbawi gmin zadań w zakresie transportu z mocy
ustawy - nie będzie konieczna likwidacja/przekształcenie
Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu
Przemysłowego i innych przewoźników/organizatorów;
· związek metropolitalny będzie mógł pełnić funkcję
organizatora transportu w zakresie zadań gminnych wyłącznie na
podstawie porozumień,
· związek będzie pełnił funkcję organizatora transportu w
zakresie przewozów metropolitalnych, które są nową kategorią
przewozów (inną od gminnych, powiatowych, wojewódzkich). W tym
zakresie będzie mógł rozwijać nowe połączenia kolejowe,
drogowe o zasięgu istotnym z punktu widzenia całej metropolii,
· w zakresie planowania związek będzie uchwalał plan
transportowy obowiązujący na obszarze związku – tj. gmin i
związków międzygminnych,
· doprecyzowano, że zadaniem związku jest rozwój społeczny i
gospodarczy obszaru związku.
Zaproponowano ograniczenie biurokratycznych procedur związane z
likwidacją jednej jednostki i tworzeniem kolejnej.
Proponuje się możliwość przeniesienia – za obopólną zgodą
– na związek metropolitalny wszelkich praw i obowiązków związku
międzygminnego.
We wskazanym okresie „organizacyjnym” związek będzie
uzyskiwał 20% dochodów, co jest związane z koniecznością
zagwarantowania środków na przygotowanie organizacyjne, prawne
i materialne.
Wojewoda będzie mógł udzielić dotacji celowej na działania
związane z jego utworzeniem.
Proponuje się, aby daną jednostkę samorządu terytorialnego
reprezentował przedstawiciel organu wykonawczego, proponuje się
usunięcie ich przedstawicieli gmin ze zgromadzenia (nie wnoszą
składek).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami uchwały zgromadzenia są
podejmowane co do zasady kwalifikowaną większością głosów,
rozumianą jako większość głosów jednostek samorządu
terytorialnego reprezentowanych w zgromadzeniu.
Proponuje się określenie tej większości podwójną większością
głosów i stosowanie podwójnej większości w odniesieniu do
wszystkich rozstrzygnięć zgromadzenia;
Proponuje się, aby zarząd związku metropolitalnego liczył 5
członków –zamiast 3 – aby uniknąć sytuacji patowej.
Przewidziano możliwość udzielania pomocy dla związków i możliwość
udzielania pomocy związkowi metropolitalnemu przez jednostki
samorządu terytorialnego i ich związki
Doprecyzowano liczebność komisji rewizyjnej - w jej skład
wchodzi co najmniej 3 delegatów
W związku z potencjalnymi trudnościami interpretacyjnymi w
zakresie odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących zawarto
w projekcie przepis, który wprost nakazuje członkom zarządu
związku, skarbnikowi związku oraz sekretarzowi złożenie oświadczenia
majątkowego oraz upoważniono Prezesa Rady Ministrów do określenia
jego wzoru w drodze rozporządzenia.
Wprowadza się możliwość nabycia przez związek metropolitalny
mienia ruchomego i nieruchomego w drodze zawierania porozumień z
gminami zrzeszonymi w związku, ale również z niebędącymi członkiem
związku jednostkami samorządu terytorialnego i ich związkami
lub organami reprezentującymi Skarb Państwa.
W przypadku opracowania planu transportowego przez związek
metropolitalny gminy, związki międzygminne, powiaty lub związki
powiatów, których obszar jest objęty związkiem
metropolitalnym i które wchodzą w skład związku
metropolitalnego, nie opracowują one planów transportowych.
Z dniem wejścia w życie tego planu tracą moc plany
transportowe opracowane przez gminy, związki międzygminne,
powiaty lub związki powiatów, których obszar jest objęty związkiem
metropolitalnym i które wchodzą w skład związku
metropolitalnego.
Spełnione kobiety nie chodzą na takie strajki
10 marca 2017, 00:43Barbara Dziuk dla Frondy: Spełnione kobiety
nie chodzą na takie strajki
Damian Świerczewski, Fronda.pl: Zamiast Dnia Kobiet mamy
w Polsce strajk, a przynajmniej pewne środowiska - feministyczne
i antyrządowe - chcą, aby tak to właśnie postrzegać. Nie uważa
Pani, że te środowiska po prostu wykorzystują kobiety do
swoich celów?
Barbara Dziuk, posłanka PiS: Po poprzednich rządach obudziła
się, również w kobietach, chęć zamanifestowania swoich poglądów
i odczuć. Jest to rodzaj obywatelskiej pobudki. Nie jest istotne
czy istnieje jakaś racja. Istotna jest kobieca solidarność i
możliwość wykrzyczenia swojego „nie” w grupie. Nareszcie
wolno mieć własne zdanie. Za poprzednich rządów wszelkiego
rodzaju strajki były ignorowane. Teraz to się zmieniło. Na ten
„strajk” należy popatrzeć jak na zjawisko socjologiczne, a
nie jak na zagrożenie. Proszę spojrzeć na przedział wiekowy
„feministek”. Często są to młode dziewczyny, które np.
nie zauważają pomocy finansowej państwa dla rodzin. Dobrze
sytuowane, są zamknięte na argumenty o zapaści materialnej
rodzin. Daleko posunięta manipulacja ze strony mediów i owczy pęd,
powodują, że mamy grupy świadomie manipulowane, ale grupy te
nie posiadają wiedzy o meandrach manipulacji, nawet na
podstawowym poziomie werbalnym, a to sprawia, że niewiele trzeba
zrobić, żeby je wykorzystać do swoich celów.
Wygrana batalia o kolej na lotnisko w Pyrzowicach
5 marca 2017, 02:01Jest sukces! Dziękuję wszystkim za pomoc. Niestety fakty są takie, że obecnie wszyscy się przyklejają do wygranej batalii, którą poprowadziłam ze stroną społeczną. Szkoda że samorządowcy na początku mi przeszkadzali, bo było by szybciej zadanie zrealizowane.
140 km/h na lotnisko Katowice. Koleją
Linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie ma zostać
oddana do użytku po przebudowie w 2021 roku. Inwestycja
przewiduje elektryfikację linii 182 na odcinku 40 km oraz
dostosowanie jej do prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich
i 80 km/h dla pociągów towarowych.
Firma BBF z Poznania wkrótce ma zakończyć realizację studium
wykonalności rewitalizacji i odbudowy częściowo nieczynnej
linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Jak
poinformował podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i
Budownictwa Andrzej Bittel, inwestycja ma zostać zgłoszona w
konkursie na dofinansowanie z Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w zakresie kolei
aglomeracyjnej. – Obecnie środki przewidziane do alokowania na
poszczególne projekty aglomeracyjne zostały zabezpieczone w KPK
o wartości 1,09 mld zł – zapewnił wiceminister.