Wątpliwości w sprawie pracy arbitrów na meczach Górnika




Po co nam Unia Europejska?

Parę miesięcy temu, podczas spotkania z uczniami VI klasy szkoły podstawowej w Bytomiu (którą to klasę sześć lat wcześniej miałem okazję pasować na uczniów), jeden z chłopaków zapytał mnie: "Po co mamy być w Unii Europejskiej, skoro za kilka lat będziemy do jej budżetu więcej wpłacać, niż otrzymywać?" Pytanie o tyle trafne, że pokazuje, że wkrótce staniemy przed koniecznością wytłumaczenia eurosceptykom, dlaczego Polska dopłaca do Bułgarii, czy Chorwacji skoro tak jest ciepło i są takie fajne plaże?
Można oczywiście wskazać mnóstwo argumentów na to, dlaczego dla Polski korzystne jest członkostwo w Unii Europejskiej, także pozostając przy przesłankach ekonomicznych (choć przecież nie tylko one są ważne).
Wydaje się, że jest to temat do dyskusji do której musimy być przygotowani, postanowiłem więc zaprosić do niej uczniów szkół tarnogórskich i bytomskich. Ciekaw jestem waszych argumentów.

Autorów najciekawszych wypowiedzi zaproszę w październiku na wycieczkę do Warszawy.




Łączenie klas w szkołach

Jak szeroko informowały media, niedawno rodzice uczniów Szkoły Podstawowej nr 10 nie zostali dopuszczeni do zabrania głosu na sesji Rady Miejskiej, gdzie chcieli wyrazić swoje niezadowolenie z łączenia klas IV-tych. Sam fakt odmowy udzielenia głosu jest oburzający, ale chyba taka postawa Przewodniczącego Rady Miejskiej wielką niespodzianką raczej nie jest (przynajmniej dla każdego, kto trochę zna pana przewodniczącego...). Trudno mi jednak pogodzić się z takim postępowaniem, bo nawet jeśli miasto nie miało zamiaru zmienić decyzji, to należało udzielić głosu mieszkańcom, zwłaszcza, że dopuszczanie do głosu osób spoza rady jest standardową procedurą. No ale cóż…
Przechodząc do meritum sporu - dobrze rozumiem rodziców uczniów SP nr 10, ponieważ moja córka stała się ofiarą takich samych działań w ubiegłym roku w SP nr 3, gdzie z czterech klas trzecich utworzono trzy czwarte (była to oczywiście decyzja miasta, a nie szkoły). Tak samo mieliśmy wówczas do czynienia z brakiem chęci dialogu ze strony miasta, w szczególności z ironicznymi wypowiedziami pani wiceburmistrz, która oznajmiała, że rodzice od początku powinni liczyć się z takimi działaniami urzędu miejskiego...
Ale dlaczego...? Czy Tarnowskie Góry są naprawdę aż w tak złej sytuacji, znacznie gorszej niż prezentuje to oficjalna propaganda, że muszą oszczędzać na dzieciach? Kilka lat temu parlament wprowadził maksymalną liczbę 25 dzieci w klasach 1-3; nie wprowadziliśmy tego zapisu w odniesieniu do klasach wyższych, głównie dlatego, że nikt nie przypuszczał, że samorządy wykorzystają brak takich regulacji i będą tworzyć liczne klasy czwarte. Jest to praktyka bardzo rzadko stosowana. Nie robią tego ani gminy małe, z dużo gorszym budżetem niż tarnogórski, ani duże miasta. Tarnowskie Góry są niechlubnym wyjątkiem.
Efekt w szkole mojej córki był taki, że powstały duże, ponad trzydziestoosobowe klasy, z bardzo dużym przedziałem wiekowym - bo różnica pomiędzy dziećmi przekraczała dwa lata. Oczywiście dzieciaki, które poszły do szkoły jako 6-latki nadal miały lepsze wyniki, gdyż zaczęły edukację w optymalnym dla siebie wieku, ale pojawiło się wiele negatywnych czynników. Zostały rozbite więzi, które tworzyły się w klasie przez trzy lata, dzieci skarżyły się na hałas w klasie podczas lekcji itp.
Koniec końców już w marcu podjęliśmy z żoną decyzję, że przenosimy naszą córkę do szkoły w Nakle Śląskim. Jesteśmy zadowoleni z tej decyzji (podobnie jak córka), mimo oczywistych utrudnień związanych z codziennym jej dowożeniem.
Powtórzę raz jeszcze pytanie: czy sytuacja w mieście jest naprawdę tak zła, że trzeba oszczędzać na oświacie? Czy też bardziej chodzi tu o udowodnienie czegoś przez urząd miejski (piszę to pamiętając koszmarne zachowanie pani wiceburmistrz, gdy z budżetu państwa gminy zaczęły dostawać środki na zajęcia dodatkowe w przedszkolach, a ona była z tego niezadowolona) ? Mocno wątpię też w wyliczenia miasta, wg których każda klasa to koszt 110 tys. rocznie (nawet jeśli, nie jest to jakaś wielka kwota). Przecież jeśli w klasie V tygodniowo dzieci mają 29 lekcji, jest to 1,5 etatu nauczyciela. Skąd więc 110 tysięcy ?!?!?


Refleksje po "Gwarkach" cz. 2

Pogoda dopisała, więc impreza się udała, ludzie byli zadowoleni.
Najlepszy koncert "Gwarków" dał chyba Organek - niesamowicie czadowy! Chylińska również świetny, ale w jej przypadku niestety fatalnie brzmiało nagłośnienie. Oczywiście świetnie było po raz kolejny usłyszeć na "Gwarkach" Krzysztofa Cugowskiego (bo to jednak on jest główną wartością zespołu Bracia).

*

Sympatycznie jest doświadczać uznania za wykonaną pracę. Miło mi, że burmistrz naszego miasta uznał, iż należy mi się podziękowanie za moje starania związane z wpisem tarnogórskich obiektów na listę UNESCO i wręczył mi je w sobotę na scenie podczas „Gwarków”. Dziękuję za ten gest.

*

Od kilku lat pochód prezentujący na ulicach Tarnowskich Gór historię naszego miasta ma coraz lepszy poziom. Włączają się do niego kolejne osoby z pietyzmem dbając o stroje, w których prezentują postaci ważnych tarnogórzan i goszczące u nas znane postaci. W tym roku było super, gratuluję wszystkim zaangażowanym w przygotowanie pochodu!
Dobrze, że nie przyjął się pomysł sprzed ok. 10 laty zmiany formuły pochodu i jego ograniczenia. Gwarkowski pochód to marka sama dla siebie, trzeba o niego dbać i kontynuować.




Refleksje z pierwszego dnia "Gwarków"

1.Dobrym pomysłem było ustawienie rockowej, młodzieżowej gwiazdy już w piątek (a nie jak zazwyczaj koncentrowanie się w tym dniu na wykonawcach ludowych itp). Dzięki temu Rynek by pełen już w piątek. Wiem, kto w ratuszu był orędownikiem takiego rozwiązania i już w nocy pogratulowałem sms-em, bo pomysł wypalił.
2. Nagłośnienie by koszmarne, tak źle chyba nigdy nie było. Nawet na przeciwko sceny głośniki charczały, dudniące basy zagłuszały wszystko. Wielka szkoda, bo Chylińska i zespół dali dobry koncert. Coś z tym trzeba zrobić, bo nie może być tak, że "Gwarki" się nie udadzą, bo zadanie przerosło akustyka... Przypadkowo i ze zdziwieniem przekonałem się, że w oknie mojego biura poselskiego (a więc na pierwszym piętrze) dźwięk jest dużo lepszy, więc tam słuchałem koncertu z rodziną. Ok 10 osób mogę jeszcze zaprosić na kolejne koncerty, no ale nie jest to rozwiązanie problemu Trzeba coś zrobić z akustykiem.




Gwarki

Żeby mieć siłę do pracy, czasami trzeba się zabawić! Kiedy może być lepsza okazja, niż Gwarki 2017 - święto naszego kochanego miasta (przecież nawet biskup gliwicki rokrocznie udziela na ten piątek tanogórzanom dyspensy 😀)?
Wszystko gotowe, za kilka godzin zaczynamy trzy dni zabawy!


O integracji krajów bałkańskich i Ukrainy z UE na Forum Ekonomicznym

Ukraina i kraje bałkańskie (Albania, Serbia, Macedonia, Bośnia i Hercegowina) - ich droga do UE jest równie trudna i daleka. Warto więc jasno precyzować kryteria, które muszą być spełnione, aby się nią poruszać. M.in. o tym dyskutowaliśmy dziś na panelu podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. Prowadzący panel Krsevan Dujmović z Chorwacji pytał mnie o ocenę Inicjatywy Trójmorza oraz o to, czy Polska powinna inspirować w UE rozwiązania odmienne od tych, które powstają w Berlinie, czy Paryżu. Odpowiadałem, że łatwo jest kontestować pomysły Berlina, Paryża (czy innych stolic UE), ale prawdziwą sztukę jest przekonywać partnerów do swoich idei. A obecnie UE potrzebuje przede wszystkim jedności, a nie tworzenia w niej sztucznych podziałów.




strona :  1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27 |  28 |  29 |  30 |  31 |  32 |  33 |  34 |  35 |  36 |  37 |  38 |  39 |  40 |  41 |  42 |  43 |  44 |  45 |  46 |  47 |  48 |  49 |  50 |  51 |  52 |  53 |  54 |  55 |  56 |  57 |  58 |  59 |  60 |  61 |  62 |  63 |  64 |  65 |  66 |  67 |  68 |  69 |  70 |  71 |  72 |  73 |  74 |  75 |  76 |  77 |  78 |  79 |  80 |  81 |  82 |  83 |  84 |  85 |  86 |  87 |  88 |  89 |  90 |  91 |  92 |  93 |  94 |  95 |  96 |  97 |  98 |  99 |  100 |  101 |  102 |  103 |  104 |  105 |  106 |  107 |  108 |  109 |  110 |  111 |  112 |  113 |  114 |  115 |  116 |  117 |  118 |  119 |  120 |  121 |  122 |  123 |  124 |  125 |  126 |  127 |  128 |  129 |  130 |  131 |  132 |  133 |  134 |  135 |  136 |  137 |  138 |  139 |  140 |  141 |  142 |  143 |  144 |  145 |  146 |  147 |  148 |  149 |  150 |  151 |  152 |  153 |  154 |  155 |  156 |  157 |  158 |  159 |  160 |  161 |  162 |  163 |  164 |  165 |  166 |