5 przykazań

Wyliczanie. Wymienianie. Wykazywanie. 10 przykazań, 7 grzechów i tp. a teraz
                                    
                                       5 przykazań dla 60-latków 

1. Zrezygnuj z potraw ciężko strawnych, które długo zalegają w żołądku. W starszym wieku maleje ilość enzymów trawiennych, należy więc ograniczyć spożycie produktów ciężko strawnych, takich jak warzywa kapustne i rośliny strączkowe. Unikaj obsmażania – raczej gotuj, duś lub piecz w folii. 

2. Ogranicz spożycie cukru i słodyczy – w starszym wieku organizm gorzej toleruje glukozę. 

3. Jedz potrawy bogate w witaminy o działaniu antyoksydacyjnym, czyli wit. C, E i beta-karoten. Niedobory tych elementów mogą przyspieszać proces starzenia się organizmu i zwiększać podatność na rozwój miażdżycy i chorób nowotworowych. Witamina E, nazywana witaminą młodości, pomoże także w walce ze zmianami zwyrodnieniowymi. 

4. Popijaj wodę często, małymi łyczkami, nawet wtedy, gdy nie chce ci się pić. Napoje słodzone traktuj jako deser, zastępuj je raczej niesłodzonymi herbatkami owocowymi i ziołowymi. Nie nadużywaj czarnej herbaty oraz kawy – wypłukują minerały. 

5. Zbyt duże spożycie soli może powodować wzrost ciśnienia tętniczego, podrażnienie żołądka oraz znacząco zwiększyć ryzyko udaru mózgu. Unikaj dosalania potraw na talerzu oraz kupowania produktów zwierających tzw. ukrytą sól, czyli gotowych zupek i sosów, wędlin oraz konserw. 

http://www.pulsmedycyny.com.pl/index/archiwum/13487/1.html