Cele:
- Uwrażliwianie na problematykę zagrożeń lokalnego środowiska naturalnego oraz propagowanie jego ochrony
- Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne
- Pobudzanie świadomości społecznej poprzez ukierunkowanie na codzienne działania prośrodowiskowe
- Zapoznanie z problemami lokalnego środowiska naturalnego związanymi z działalnością gospodarstw domowych – zagrożenia wynikające z niekontrolowanego wyrzucania baterii i akumulatorów
- Zapoznanie z podstawami prawnymi i celami recyklingu baterii i akumulatorów
- Sprawdzenie wiadomości uczniów w zakresie segregacji odpadów
- Ukazanie plakatu/ulotki ekologicznej jako narzędzia komunikacji społecznej oraz formę zwracania uwagi na problemy środowiska naturalnego
- Stymulowanie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju poprzez aktywność twórczą
- Rozwijanie umiejętności prezentowania prac
- Rozwijanie umiejętności swobodnej dyskusji
Przebieg lekcji:
Zadania nauczyciela
- Polecenie rozwiązania krzyżówki tematycznej i udzielenia odpowiedzi na pytanie – jakie zagrożenia wynikają z niekontrolowanego wyrzucania baterii i akumulatorów? (załącznik nr 1)
- Omówienie historii baterii (artykuł Niebezpieczne paluszki) oraz jej budowy i działania (jeśli młodzież omawiała na lekcjach chemii/fizyki zasady budowy i działania baterii można sprawdzić jej wiadomości w tym zakresie)
- Omówienie podstaw prawnych i celów recyklingu baterii i akumulatorów (artykuł Niebezpieczne paluszki)
- Omówienie szkodliwego działania na zdrowie człowieka pierwiastków zawartych w bateriach (załącznik nr 2)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat zagrożeń wynikających z niekontrolowanego wyrzucania baterii i akumulatorów, w oparciu na udzielonych przez uczniów odpowiedziach na pytanie zadane przy krzyżówce tematycznej
- Polecenie wykonania plakatu lub ulotki zachęcającej do zbierania zużytych baterii z znaczeniem, że na plakacie/ulotce mają znaleźć się informacje o zagrożeniach związanych z bezmyślnym wyrzucaniem baterii oraz informacje o sposobach zbierania baterii
- Przeprowadzenie prezentacji wykonanych prac (uczniowie powinni uzasadnić dlaczego wybrali jako formę przekazu plakat/ ulotkę)
- Przeprowadzenie dyskusji na temat Czy plakat/ulotka nawołująca do zbiórki baterii może pomóc w ochronie środowiska?
- Polecenie wykonania z kartonowego pudła pojemnika na zużyte baterie, wyznaczenie miejsca ustawienia pojemnika tak, aby uczniowie mogli składować w nim baterie przyniesione z gospodarstw domowych
- Ustalenie miejsca, do którego będą dostarczane zbierane baterie oraz wyznaczenie uczniów odpowiedzialnych za przekazywani baterii
[…] ciąg dalszy w pliku .doc